Sing a song... - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu Sing a song... - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu

Sing a song...

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg Céline

15 Januari 2011 | Brazilië, Capim Grosso

Allereerst Wim, nog van harte gefeliciteerd. Ik heb geprobeerd een sms te sturen maar ik denk dat dit niet helemaal gelukt is. En natuurlijk ook nog een shout out naar m´n gabbers Kees en Maarten ookal heb ik die wel weten te feesboekuh.

Van de week ben ik met Dennis (althans, zo spreek je z´n naam uit, waarschijnlijk schrijven ze het hier heel anders) naar zijn werk geweest. Dennis is muziekleraar en geeft deze zomer, vrijwillig,muzieklessen aan de kinderen in Capim Grosso. Dit doet hij elke dag. Na de zomer geeft hij weer muziekles op de scholen. Ook is hij de leider van verschillende muzikale groepen (koor, orkest etc.). Kortom een erg bezig mannetje met een passie voor zijn werk. Hij is erg aardig en wil heel graag dat we, de vrijwilligers van AEC-TEA langskomen. Dit heb ik dus gedaan en ik vond het erg leuk om te zien. Allemaal (kleine) kinderen met grote gitaren. We begonnen met het zingen van een Portugees lied op de muziek van ´We are the world´. te grappig. Voornamelijk omdat de originele tekst is: We are the world, we are the children maar in het Portugees was het toch iets heel anders. Na het zingen kreeg de eerste groep hun muziek les. Deze groep had voornamelijk gitaren om mee te oefenen. Maar Dennis geeft ook vioolles. Hij stelde me voor aan de kinderen en één van hen ken ik al omdat ze vaak bij Capoeira kwam kijken. Ze kwam dan ook direct naar me toe om te vragen of ik er die avond ook zou zijn. Yes, de eerste fan is binnen! Dennis vroeg of er kinderen waren die Engels wilde leren en dit waren er heel wat. Dit wordt dus aanstaande woensdag een lesje Engels onder muziekles. Het lijkt me erg leuk om dit anders aan te pakken dan de reguliere lessen en via liedjes te werken met deze groep. Misschien kunnen we er zelfs een nr. 1 hitje uit halen. Uitmelken die handel ;)

De Finse dames zijn inmiddels een beetje uitgerust van hun reis ( een vlucht van 20 uur ongeveer) en er is maar één ziek. Best zielig omdat ze ook vertelde dat dit de eerste keer is dat ze buiten Finland reist dus ze is behoorlijk home sick!

Gister ben ik met de andere 2 bij Ueliton gaan chillen. Dit is één van de metalheads waar ik eerder over sprak. Dus het was weer een prachtige avond vol bier en Green day. Want Ueliton is een groot fan van deze band en dus zou hij zonder twijfel een karaoke wedstrijd met hun nummers feilloos winnen. Oh, over karaoke gesproken; van de week hadden we een kleine get together waarbij deze prachtige activiteit werd ingezet.We zouden een soort culturele avond organiseren omdat de Finnen waren gearriveerd. Helaas, gebeurde hetgeen dat er altijd lijkt te gebeuren zodra we op het punt staan wat te gaan doen: het regende al s een malle!
Ik zou net naar Capoeira gaan toen het begon. Een uur later was het droog en belde mijn leraar ( die trouwens Dil heet terwijl ik altijd Gio heb verstaan…oh well potatoe potatoe zeggen we dan!) dus voelde ik me toch verplicht met mijn witte broek door de plassen te tijgeren richting de groep. Hierna kwamen Dil en twee andere jochies uit mijn groep ->serieus ik doe niet eens moeite om hun namen te onthouden want ik snap er de ballen van, iedereen van hen heeft een nickname en de enig die ik kon onthouden ´pelourinho´ is nu weg dus heb ik het even opgegeven, moeten ze maar gewoon Frank heten ofzo!->mee terug naar AEC-TEA waar we spontaan een capoeira muziek show startte. Dus hebben we in de hal zitten zingen en de muziek gemaakt en..gedanst ja, gedanst!Dit keer meer Samba related maar toch. Daarna hebben we de karaoke installatie gereed gemaakt en prachtige klanken ten gehore gebracht. Jon heeft ´uninvited´van Alanis Morissette (?) op emotionele wijze vertolkt. We waren allemaal erg onder de indruk. En mijn verzoek is dan ook NOOIT MEER IN DIT LEVEN HET NUMMER ´UNINVITED ´ AAN TE HOEVEN HOREN.
Hierna heb ik wat prachtige Nederlandse nummers (waaronder ´meisjes van de nacht´) aan de crowd laten horen. (Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door Mr. Orange en mijn geliefde ex collega´s van de schouwburg, jullie zitten altijd in mijn hart!)
Tot mijn spijt zijn deze Brazilianen, qua nieuwe dance moves, echter vrij ´narrow minded´en heb ik dus alleen met de liberale Amerikaan Jon de polonaise kunnen doen. Wat er eigenlijk op neerkomt dat er geen sprake was van een authentieke polonaise. Maar goed, ik zal nogmaals een poging wagen op ons openingsfeest later deze maand. En ik moet en zal de EXPLOSIA doorvoeren maar misschien is het makkelijker deze trend te zetten vanuit Rio aangezien het zich op die wijze landelijk sneller verspreid.

Ik ben trots jullie te mogen laten weten dat ik inmiddels op weg ben een ware beroemheid te worden. Deze week is mijn artikel in de krant geplaatst!
Jawel mensen, de lokale Capim Grosso krant is dé krant waar mijn bekendheid gestalte begon te nemen binnen Brazilië. Ik heb zelfs al een reactie gehad van mijn geliefde student Ló dat ze het een mooi stukje vond. Het was een artikeltje voor AEC-TEA om te laten weten wat er te doen is binnenkort en ik heb hieraan een persoonlijk tintje gegeven. Met uiteraard een aantal levenswijsheden ( want dit was ik aan Laurie verplicht aangezien ik schijnbaar moet doen alsof ik slim ben;) ) die ik graag met de inwoners van deze prachtige stad wil delen. Helaas voor jullie is het in het Portugees en kan ik dus nooit hardmaken dat het een prachtig stukje hoogdravende literatuur betreft…ach, het zij zo!

Morgen staat er een bezoekje aan een rivier op de agenda met de Capoerista´s. Denk hierbij niet aan de rivier waar ik eerder was maar meer aan de lokale chill out spot wat dus ongeveer even ´ontspannend´is al s een zonnige zondag op Scheveningen. Ik denk auto´s met gigantische geluidsinstallaties, die allemaal andere muziek pompen, gezinnen met 8 rondrennende kinderen, bbq´s en mensen die afval staan te verbranden…..we zullen het meemaken mensen.
Maar ik zal niet klagen en aan jullie denken als ik heel erg hard werk aan mijn kleurtje daar.
( volgens mij heb ik mezelf al gejinxed met deze laatste zin en gaat het keihard regenen morgen;) )

Até



  • 15 Januari 2011 - 12:44

    Janine:

    wat fijn om je ook even live en direct te horen! Het klonk alsof je heel dichtbij was en ik je zo kon opzoeken. Je verhalen zijn geweldig, maar het natuurlijk nog leuker om ze persoonlijk van je te horen!

    We keep in touch through the radiowaves!

  • 15 Januari 2011 - 20:00

    Marise:

    hiyaaa!! wat een gezellig verhaal weer? hoe 'hard' werk je nu eigenlijk? elke dag vroeg op en nieuwe mensen ontmoeten en 'beessies' fotograferen...i'm jealous!!!! ennuhhh, wat een lekker weer daar!! qua temperatuur zitten we hier ook bijna op zomers niveau,10 graden.;-), maar nu nog ff zonnetje erbij en regen eraf...nou ja, morgen gaan wij ook in tropische stemming komen, we gaan naar de vakantiebeurs in utrecht, kunnen we vast gaan inleven en voorbereiden....hard nodig, nietwaar?
    groetjes en have fun!!! Mxxxx

  • 16 Januari 2011 - 08:56

    La Mamma:

    het blijft genieten, zie ik. Mooi zo!!

  • 16 Januari 2011 - 09:32

    Naomi:

    Haha Celientje, wat goed om te zien (foto jou en Dani) dat je ook daar mensen de stuipen op het lijf jaagt ;)
    Nogmaals bedankt voor je lieve kaartje! Heb geen idee hoe ik in godsnaam een sms aan je zou moeten versturen, maar wie weet komt dat nog ;)
    Je hebt weer een prachtig verhaal geschreven en ben inmiddels toch wel erg benieuwd naar je capoeira skills!
    Geniet ervan, chick!!
    Kus

  • 18 Januari 2011 - 18:59

    Sheila:

    soundss funn celintjee!!!
    volgens mij heb je het prima naar je zin daar!! mail ff je adres!!
    xxx

  • 20 Januari 2011 - 10:12

    Laurie:

    heyhey!
    oke dus dit is een beetje een late reactie (vooral omdat je mijn naam verhemelt in je stukje..sorry)
    in ieder geval is het superdruk in NL en koud brrrrr!
    oja ik denk trouwens dat we misschien weer wat minder slim zijn dan we dachten want ik heb tog een goed cijfer voor scheitkunde gehaald joh! een 4.1!!! daar doen we het voor!
    morgen alleen nog AK toets (ik weet waar Capim Grosso ligt) en dan WEEKEND!! we gaan lekker naar een cafe morgen avond (lekker op zen nederlands in de stank van bier zitten)
    xxxxxxx

  • 20 Januari 2011 - 10:44

    Hafida:

    Hallo Celine,
    ik heb je reisverslag gelezen en zie dat je het heel goed naar je zin hebt; op de foto's die ik gezien heb ishet precies jouw stijl (kinderen en gezelligheid). Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en ik wens je veel geluk en gezondheid. Tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Céline

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 60985

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 08 Maart 2015

Mediterraanse Maandagen

19 Februari 2014 - 28 April 2014

In to Africa

14 April 2013 - 01 Oktober 2013

Merhaba!

09 December 2010 - 10 Juli 2011

An Brazillian adventure

Landen bezocht: