To cansada! - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu To cansada! - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu

To cansada!

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg Céline

11 Maart 2011 | Brazilië, Capim Grosso

Het is voorbij.....
Ik heb het overleefd!

Volgens de statistieken was er dit jaar maar 1 dode en zijn er 6 gezichten serieus verbouwd tijdens carnaval.Een erg goede score als je nagaat dat het aantal personen in Salvador ongeveer verdubbelt met normale/vaste aantal inwoners (wat er ook al 2.948.733 zijn).
Ja, het was erg druk.

Ook in het appartement werd het een beetje krap. Er zijn nog 5 mensen bijgekomen waaronder 3 Australische jongenS, 1 Australisch meisje en één Britse meid. Dat maakt dat de Australiërs oververtegenwoordigd waren en ik me samen met Vincent ( Fransman)en Kash (Britse)hard moest maken voor het uitdragen van de Europese vibe.Wat voor Vincent eigenlijk gewoon betekende dat hij het prototype nationalistische Fransman uithing, voor Kash dat ze thee dronk en toast at en voor mij dat ik kaas mis. Laten we eerlijk zijn: Europa bestaat gewoon uit teveel verschillende eilandjes om er echt één colectief gevoel over te hebben zelfs in een huis vol Aussies.Mission failed, they won!

Even tussendoor: mijn visum is verlengd en ik zal hiermee 1 dag illegaal in Brazilië verblijven mits ik terug vlieg op mijn huidige ticket. Als ik later ga ben ik ook langer illegaal wat mij ontzettend spannend lijkt. Dus alleen al om die reden blijf ik hier lekker 3 maanden langer om mijn eigen versie van ´Englishman in New York´ te vertolken naar ´Dutch girl in Brazil´ en uit te brengen in het Portugees. Yes, er is nog een hoop te doen.

Carnaval: ik mocht onderdeel uitmaken van 3 bloco´s. Dit zijn de mensenmassa´s die voor en achter de wagens met artiesten lopen/dansen. Hiervoor moet je een aardig centje neerleggen en dan krijg je en shirt dat je zondanig verknipt dat er vrijwel niks van over blijft. Dit noemen ze costumizen. Vervolgens loop je dus de hele route mee en hoor je alle muziek van de bloco waarbij je bent aangesloten.

De eerste bloco waar we deel van uitmaakte was Timbalanda, wat één van de beste zou moeten zijn.
Het mooiste hiervan was dat ik wederom in staat was me binnen een half uur zodanig te bezeren dat ik de VIP treatement kreeg. Wat gewoon betekend dat ik de 2e wagen opmocht ( niet die met de artiest maar die voor de pers enzo) en op deze manier een overzicht had op de route, de mensenmassa en de zonsondergang. Dat was geweldig. Pas als je boven de menigte uitstijgt kun je echt zien hoe bizar het carnaval is. Alle mensen met dezelfde shirt aan het dansen voor de wagen, de mensenmassa aan de kant, de straten die vol zijn met van alles. Super!Het is het litteken waard zullen we maar zeggen.
Tip voor geïnteresseerden: het enige wat je hoeft te doen is je scheenbeen ophalen aan het metale trappetje dat aan de ´truck´(wagen) bevestigd is. Zodoende bloed je als een rund en komt er een flinke bult op en, zonder dat het echt pijn doet, krijg je toegang tot het beste uitzicht.

De tweede bloco was er één van het biermerk SKOL, de artiest bij op deze wagen waren Parangolé en DJ Marlboro. Ja, het was even ongezond als het klinkt. Deze bloco was loco!
We waren vrijwel de enige gringo´s in de menigte en deze avond bestond vooral uit het voorkomen dat je omviel. Je werd van de ene naar de andere kant getrokken en het enige wat ik hieraan kon doen is er keihard om lachen. De muziek die ze speelden was Pagode en Funk dus dit hypte iedereen ook wel op.Heerlijke waanzin!

De derde was op de laatste avond en van hetzelfde merk: SKOl. Deze avond draaide Will. I. AM van de black eyed peas de plaatjes. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet per se naar deze bloco wilde omdat het vooral een gringo ding zou zijn (met dus weinig Braziliaanse beats). Maar je snapt wel dat ik toch nog op het laatse moment wilde feesten dus een shirt op straat heb gekocht. Will. I. Am is niet een interessante d.j maar de plaatjes die hij draaide waren wel herkenbaar en dus dansbaar. De sfeer was ontzettend leuk.Ik stond te dansen samen met een Braziliaanse jongen die me vervolgens maar adopteerde en elke keer als ik de groep kwijt was zorgde dat ik bij ze terug kwam. Dus mijn held van deze avond was Louis mijn personal bodyguard!
Een andere reden waarom de avond zo los was is omdat een vriend van Ryan,Alex een beetje op de befaamde d.j David Guetta lijkt. Deze D.J draait ook elk jaar tijdens Carnaval.Dus heel veel mensen dachten ook echt dat Alex David was. In het begin van de week was dit best grappig maar in de bloco van Skol werd het bloedserieus. De mensen tilden hem op, riepen zijn naam, meisjes kusten hem en/of stikte bijna van de zenuwen. En wij gingen er elke keer maar gewoon in mee. Dus om de zoveel minuten riep iemand van ons `David!!!´en hup daar gingen ze weer en dan zat Alex weer op iemand z´n nek!Tot het moment dat de wagen de Camarote passeerde waar de echte David op het balkon stond te kijken naar de crowd. Toen begonnen de mensen toch aan hem te twijfelen...

Eerlijk gezegd heb ik weinig van de dagevenementen meegemaakt want de avonden waren vrij intens. Wel hebben we lekker kunnen ontspannen bij een pier dat aan het hotel naast ons lag. In de zee wilden we niet zwemmen omdat carnaval naast druk en los ook smerig is. We hebben een prachtige ´piswaterval´mogen zien toen we op één van de trappen stonden. De urine stroomde gewoon langs de trappen naar beneden en er waren heel wat mensen die hier vrolijk op slippers of zelfs zonder schoenen doorheen wandelden. Een paar stappen verderop kon je ook nog lekker eten kopen. Toch heb ik geen buiktyfus opgelopen gek genoeg.

Verder hoogte of eerder diepte punten was het feit dat 2 van de jongens zonder reden in hun gezicht zijn gesmackt. Wat ook weer een veelvoorkomende actie tijdens carnaval schijnt te zijn: in het wilde westen klappen uitdelen zonder reden. Maar goed, hier zijn ze overheen gekomen. We hebben gezien hoe de politie te werk ging door iemand totaal loss te slaan. Gelukkig heb ik die jongen alleen zien liggen ( zijn lichaam) want het meisje dat zag hoe ze hem sloegen was erg overstuur. We waren al door verschillende mensen op de hoogte gebracht dat je maar beter niet in de weg kan lopen van dit corps en nu weet je waarom. Niet dat ze je dan zo aanpakken hoor, dat doen ze alleen met mensen die vechten, dealen, stelen of andere ´serieuze´ zaken.
Ik heb het voor elkaar gekregen de eerste avond al alleen in de menigte te belanden door Alex kwijt te raken. Maar ik stond natuurlijk mijn mannetje en ben gewoon teruggelopen richting het appartement totdat ik een andere huisgenoot van me zag die ook iedereen kwijt was. Ik geloof echt dat er iemand is die over me waakt want als ik die hele route alleen had moeten lopen als meisje was het een stuk minder aangenaam geweest!

Maar goed ook al deze dingen horen erbij. Ook de minder leuke dingen maken het niet minder leuk. Er is niks ergs gebeurd, we zijn niet beroofd of in elkaar geslagen enzo. Ik voelde me over het algemeen juist erg veilig en ik heb me ontzettend goed vermaakt, fijne mensen ontmoet, gedanst dus.....iedereen sparen, Carnaval 2012 komt eraan!
Usher is er niks bij ;)

En mam, je kadootje is vandaag aangekomen..erg mooi, dankjewel.
Heb het meteen omgedaan.

Dikke X




  • 11 Maart 2011 - 21:31

    La Mamma:

    Leuk dat je ervan genoten hebt....en nog leuker dat je kadootje na 48 dagen je huis gevonden heeft!!! XX

  • 11 Maart 2011 - 21:48

    Daisy D:

    Hey meid, wat leuk om te horen dat het carnaval daar echt zo geweldig is als de vele verhalen, behalve die minder leuke dan. Ik ben blij dat er iemand over je waakt en dat je het naar je zin hebt gehad. Enne goede tip, om je been open te halen, ik zal het niet vergeten ;)

    Dikke kus!

  • 12 Maart 2011 - 10:41

    Machteld:

    lieve Celine, wat leuk nog altijd even enthousiast - hier is alles zooo rustig, alleen een paar mensen met roze pruiken op in de trein richting Den Haag vanaf Breda (-de verkeerde kant op, of weer terug op weg naar huis?). Volgend jaar ben ik misschien/waarschijnlijk rond carnaval in Sao Paulo, (hoop hoop), dus ja, sparen is prima. Hoewel: dit alles lijkt mij iets te heftig!! (ben veel banger dan jij). Heel veel plezier en dus nog meer maanden daar - super nieuws dat het zo goed is, maar missen je wel!!! xxx M

  • 12 Maart 2011 - 18:27

    Naomi:

    Celientje!
    Het klinkt weer onwijs spannend moet ik zeggen, wat een heftige shizzle!
    Wel heel tof dat je het echte carnaval nu hebt meegemaakt en dat dus weer op je bucket list kan bijschrijven ;)
    Geniet van de laatste 2 weken en ben benieuwd naar je rondreisverhalen!
    Kus

  • 12 Maart 2011 - 22:04

    Laurie:

    heyhey!
    zoozoo wat een party ganger ben jij zeg! en ik dacht dat mijn avondje bowlen gister speciaal was! hihi
    en usher was echt een stuk leerzamer dan je zou denken hoowr! we hebben sexuele voorlichting gehad! usher liet het live op het podium zien met 1 van zen fans! maar ik denk niet dat het echt veilig was!
    en je bent weer gewond geraakt DARLING HONEY PIE!! nou ja deze keer was het geluk bij een ongeluk! veel feestige dagen tegemoet
    xxxxxxx

  • 13 Maart 2011 - 19:37

    Jolanda:

    Pfff... dat carnaval... wat een geweld... en zoveel mensen... Ik ben al geïrriteerd als ik hier in ons appartement in het centrum van Gorinchem de carnavalsoptocht voorbij hoor komen... Maar goed, fijn dat jij het daar leuk hebt gehad! En wat gaaf dat je verjaardagscadeau van 'la mama' alsnog is aangekomen... we hadden de hoop al opgegeven. Enneh... wel voorzichtig doen, hè... want anders kunnen we je over een paar maanden helemaal ingetaped van Schiphol halen... Als we je dan nog maar herkennen...

  • 13 Maart 2011 - 23:39

    Janine:

    Tante Lien!

    wat een geweldige ervaring weer! Wat is het volgende avontuur? x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Céline

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 60987

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 08 Maart 2015

Mediterraanse Maandagen

19 Februari 2014 - 28 April 2014

In to Africa

14 April 2013 - 01 Oktober 2013

Merhaba!

09 December 2010 - 10 Juli 2011

An Brazillian adventure

Landen bezocht: