terug bij het begin - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu terug bij het begin - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu

terug bij het begin

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg Céline

07 Juni 2011 | Brazilië, Capim Grosso

Hoewel sommige denken dat ik alweer thuis ben zit ik nog steeds in Brazilië. Ik heb een tijdje terug besloten hier een maand langer te verblijven om op deze manier nog enkele São João feesten mee te kunnen maken. Op 10 juli zal ik weer terug keren. Tot die tijd dus wederom capim Grosso, Bahia.

Eerst de update: ik heb ongeveer een week gewacht tot het weer beter werd in Rio. En toen de verwachtingen er goed uitzagen ben ik als de wiederweerga richting het paradijs vertrokken->Ilha Grande. Dit eiland ligt ongeveer tussen Sao Paulo en Rio in ( qua afstand) en is zeer groot. Vreemd denk je misschien maar de naam dekt de lading. In Tupi werd dit eiland ook al IPAUM GUACU genoemd, wat groot eiland betekent.ABRAÃO is de plaats waar je aankomt op het eiland, ´de hoofdstad´.Dit bestaat voornamelijk uit hostels, pousadas, restaurants, winkels en reisbureau´s ( die alle trips aanbieden). Voor de rest bestaat het eiland uit veel groen en paradijselijke stranden. Het is beschermd dus er zijn geen auto´s te vinden. Wat je er wel vind zijn vele wandelroutes en boottochten. Deze boottochten brengen je naar de verschillende stranden van het eiland en naar baaien waar je kan snorkelen in kraakhelder water. Maar natuurlijk kun je hier ook heen lopen wat je soms slechts 2,5 uur kost. Het meest populaire strand heet Lopes Mendes maar is naar mijn idee niet veel mooier dan de kleine baaien en andere stranden.

Goed, ik heb genoten van de mooie, zonnige dagen die ik hier heb gehad. In Rio heb ik via Francisco een Chinees meisje (dat in Amerika studeert) ontmoet en zij kwam enkele dagen na mij ook naar het eiland. We hebben samen opgetrokken en nadat zij ging heb ik een Nederlands meisje leren kennen. Ik heb dus niet in alle eenzaamheid van deze plek genoten. Toen het weer uiteindelijk slechter werd heb ik besloten naar Paraty te gaan. In dit Portugese koloniale plaatsje heb ik de eerste avond een flinke dosis cultuur gesnoven. Niet dankzij de omgeving maar dankzij de films die ik met de hostel eigenaar heb bekeken: ´Dona Flor´& ´Gabrielle´. Beiden klassieke Braziliaanse verhalen en de films zijn opgenomen in zowel Paraty als Salvador ( in de jaren ´70). Dus dergelijke plekken zijn een goede afbeelding van de verloren tijden uit de geschiedenis.
Afijn, de volgende dag heb ik nog wat door het historische centrum gebanjerd en heb ik een bus gepakt naar Rio. Het weer was nl wat druilerig en in de omgeving van Paraty kun je ook leuk wandelen en mooie stranden vinden maar dit is toch anders in de regen dan de zon.

Terug in Rio ben ik weer een aantal dagen bij Francisco gebleven en daarna heb ik, via het Nederlandse meisje dat ik op het eiland ontmoette, mijn nieuwe couch ontmoet. Dit is een leuke meid genaamd Jamile van 30 uit Bahia. Zij woont samen haar zus, een Argentijnse man en een Frans meisje. Een vriendin van haar uit Sao Paulo was op bezoek dus zo konden we gezellig met z´n 3-en hangen. We zijn de berg van Leme opgeklommen om een mooi uitzicht op de suikerberg te hebben en het copacabana strand. Toen begreep ik het speciale aan Rio: de stad heeft alles. Je kunt elke dag feesten, je kunt naar het strand, kunst en cultuur zijn er te vinden maar als je wilt kun je ook midden in deze chaos makkelijk plekken vinden waar je niks meer van de stadsgeluiden hoort. Net alsof je je helemaal niet in deze metropool bevind.En daarbij kom je op een dergelijke wandeling naast de grote blauwe vlinders ook kleine aapjes tegen midden in deze stad.Goed, de magie van Rio is mij nu ds bekend.
Verder ben ik nog enige keren naar de straatfeesten van Lapa geweest. Ook heb ik via Francisco een leuke Française leren kennen (Ludivine)waarmee ik gezellig in de bunde naar Santa Marta ben gegaan, over de befaamde arcos de Lapa. Ook heb ik een heuse couchsurfing meeting bijgewoond die de 100ste beek te zijn in Rio dus->taart aan het copacabana strand!

Voor overige details betreffende mijn prachtige Rio tijd kun je bij me terecht als ik thuis ben.

Verder ben ik na 30 lange uren met de bus nu aangekomen in Capim Grosso. Het is alsof niks veranderd is behalve het weer....jullie weten wat ik breng dus ik hoef het niet eens meer uit te leggen. Oli en Hailey zijn de enige vrijwilligers en Oli gaat weg as vrijdag.Wat inhoud dat Hailey en ik de São João feesten tegemoet gaan, want verder is er weinig te doen.
Tijd om me voor te bereiden op de thuiskomst en dus ga ik de komende tijd hard op zoek naar werk->tips zijn welkom!

Hopenlijk kan ik aan het eind van juni nog Morro de Sao Paulo bezoeken en enige dagen in Salvador spenderen maar het ziet ernaar uit dat mijn grote reis door Brazilië toch best een zakcentje gekost heeft dus we zien wel hoe het uitpakt.

Te cuide

  • 08 Juni 2011 - 09:45

    Naomi:

    Klinkt weer goed Celientje, geniet er nog van in je laatste maandje!
    Xxxx

  • 08 Juni 2011 - 13:02

    Daisy D:

    Aftellen is begonnen liefie! Geniet nog even, get your party on!!

    Love ya Dikke kus

  • 09 Juni 2011 - 12:23

    Janine:

    nogmaals,.. ik ben trots op je! haha ;)

  • 09 Juni 2011 - 14:31

    Sheila:

    Geniet er nog maar ff van en je kan altijd op het strand komen werken ;) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Céline

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 60984

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 08 Maart 2015

Mediterraanse Maandagen

19 Februari 2014 - 28 April 2014

In to Africa

14 April 2013 - 01 Oktober 2013

Merhaba!

09 December 2010 - 10 Juli 2011

An Brazillian adventure

Landen bezocht: