Gin and juice - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu Gin and juice - Reisverslag uit Capim Grosso, Brazilië van Céline H. - WaarBenJij.nu

Gin and juice

Door: Céline

Blijf op de hoogte en volg Céline

19 Juni 2011 | Brazilië, Capim Grosso

HIEPERDEPIEP...PIEP..PIEP.PIEP voor Laurie!Hoop dat je een mooie dag zult hebben gevuld met feestvreugde. Ik zal dr een mooi keukenfeestje voor je tegenaan gooien hier ;)

São João is hard bezig. Volgende week zullen de feesten op het plein hier beginnen dus dat betekent 4 dagen van ongecontroleerde feestvreugde onder de prachtige gekleurde linten ( lees versiering). Ik kan niet wachten....

Ik heb al een kleine stukje mogen proeven van dit ´culturele evenement´toen ik naar het buurtfeest ging. Eerst een overzicht van een aantal typische onderdelen: 1. de ´snoep boom´, een grote tak gevuld met snoep en andere etenswaren ( suikerriet) die wordt geplaatst in een hoopje hout dat men in brand steekt. Wanneer de tak het begeeft en omvalt kunnen de kinderen (met kans op lichte brandwonden) de lekkernij uit de tak grissen.
2. de ´snoep pot´, goed vergelijkbaar met de piñata. Een kleipot gevuld met snoep, opgedost als pop. De kinderen worden geblindoekt, rondgedraait en krijgen een grote houten stok in hun handen waarmee ze het publiek kunnen aanvallen OF de daadwerkelijke pop in stukken slaan om zo wederom snoep te verzamelen.
3. De miss mais verkiezing: 4 vrouwelijke schoonheden opgedost in een mais outfit, ontworpen en gemaakt door de lokale creatievelingen bestaande uit de mais kleuren: geel en groen en popcorn.
4. De quadrilles een typische ´square´volksdans waarbij het verhaal is dat de jongens de meisjes moeten versieren maar hierbij allerlei hindernissen tegenkomen. Deze dans kan ongeveer een half uur duren.
5. De boerenbruiloft. Dé theaterervaring van deze maand. Ditzelfde stuk wordt elk jaar opgevoerd tot groot vermaak van het publiek, want hoe kunnen de elementen: drank, gedwongen bruiloft, zwangere bruid en geschifte (schoon) familie NIET tot succes leiden?!

Dit alles heb ik mogen aanschouwen tijdens ons kleine buurtfeestje en zal ik ook wel tegenkomen als het grote feest hier begint. En daarbij wil ik ook even vermelden dat ik zelfs DEEL mocht uitmaken van deze traditionele taferelen. Ondergetekende mocht namelijk fungeren als JURYLID tijdens de miss verkiezing. Jawel,ook de Capim Grossenaren kunnen niet langer ontkennen hoe ver mijn mais expertise rijkt en hebben mij daarom (en om mijn verfijnde mode smaak)deze rol toebedeeld. Helaas kwam mijn nummer 1 niet als winnaar uit de bus omdat er 3 juryleden waren maar ik kan jullie verzekeren dat het maar om enkele puntjes verschil ging!

Verder hang ik wat rond met Hailey, de Canadese en enige overgebleven vrijwilliger hier. Aanstaande dinsdag zal Diana, een Italiaanse vrouw, zich bij ons voegen. Zij is hier al eerder geweest, voor mijn tijd, en wat ik uit de verhalen heb vernomen houdt ze ervan de dag te beginnen door in haar witte ondergoed op de veranda te gaan zitten en een sigaret te roken. En voor de rest schijnt ze ook erg leuk gezelschap te zijn dus we zullen zien.
Hoewel er een hoop is wat ik zou kunnen doen, als in vorbereiding op mijn terug komst, ben ik bang dat het algemene levenstempo hier me in haar macht houdt. Het enige waar we, Hailey en ik, op dit moment van genieten zijn onze wilde keukenfeestjes ( als in: pompende Dr. Dre/LL Cool J/Snoop/lil´wayne beats afspelen in de keuken om vervolgens op dezlefde plek los te gaan) het maken van wandelingen, klagen over alles wat we niet doen en films kijken. YEP peeps, good times!

Laatst zijn we naar een São João feest geweest in een ander dorp maar hier kon ik niet echt van genieten vanwege heerlijke maagkrampen mede mogelijk gemaakt door Oli´s laatste lunch->voedselvergiftiging!Oli had gekookt en is nogal gek op ´spicy´ ik ook wel maar ik denk dat ik er net iets teveel van naar binnen heb gewerkt. Ben er 3 dagen niet lekker van geweest!Maar goed, Oli heeft in ieder geval bereikt dat we nog dagen over hem hebben kunnen praten nadat ie weg was. Een indruk achterlaten, noemen we dat.

Ow ja, Hailey en ik hebben nog een andere prachtige bezigheid: het in beeld brengen van deze mooie stad en zijn bewoners. Jawel, ik ben eindelijk begonnen met filmen!Gossie zeg, heb ik ie camera toch niet voor niks ;)
Deze docmentaire wordt een juweeltje dat kan ik alvast garanderen. Bij de eerste poging van het vastleggen van deze prachtige dagen heb ik, met Oli, een aantal mannen gevonden die zich ontzettend Capim Grosso´s/Braziliaans gedragen. Dit staat dus gelijk aan 5 minuten waarin ze elkaar alleen maar ´homo´noemen. Denk hierbij aan:´ben jij homo?Nee, hij is homo. Nee, jij bent zijn vrouwtje. Ik niet, hij is homo.´
Afijn, het mag dus duidelijk zijn dat homoseksualiteit HET onderwerp van de dag is. En hoe homofobisch dit ook mag klinken dáár gaat het niet eens om. Het is gewoon tekenend voor het algemeen ontbreken van een uitgebreide/gevarieerde vocabulair waardoor herhaling de enige mogelijkheid lijkt.Ignorance is a bliss.

En toch....nog niet klaar om terug te komen!Want ik moet toegeven dat ik de humor kan inzien van alle dommigheden en de schoonheid van de verveling ;)

X

  • 19 Juni 2011 - 20:17

    Naomi:

    Gelukkig zijn er ook homo's in Brazilië en is het tolerantieniveau hoog, je maakt mij dag weer helemaal goed met deze post.
    Ik moet zeggen dat het feestje erg gezellig klinkt, in eerste instantie zag ik jou natuurlijk onmiddelijk als de bruid, maar jurylid van een miss maïs verkiezing --> BINGO!
    Ik heb er weer van genoten Cé-tje en ben natuurlijk blij om te horen dat je daar ook lekker veel kunt klagen, heb je niks in te halen hier in Nederland ;)
    Have fun op het 'culturele evenement!'
    Kus

  • 20 Juni 2011 - 10:55

    Marise:

    heee, pientje, bijna aan het einde van je reis!! We hebben genoten van je verslagen! Uit naam van Laurie alvast hartelijk bedankt voor je felicitaties!! Het was dubbel feest gisteren, want......ze is geslaagd!!! Nu maar hopen dat ze wordt ingeloot in de studie van haar keuze...Dan kan ze zich misschien gaan bezighouden met de algemene (vocabulaire) ontwikkeling van ook de bevolking die we hier gewoon op ons winkelcentrumpje tegenkomen.... niet zo veel verschil dus, met Capim Grossonaren....;-)
    groetjes, geniet er nog even 20 dagen van!!! Marise.

  • 20 Juni 2011 - 12:02

    Laurie:

    dankjedankjedankjeeee!!!!!
    het was superleuk! maar volgens mij heb jij het ook nog stteeds naar je zin!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Céline

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 984
Totaal aantal bezoekers 60969

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 08 Maart 2015

Mediterraanse Maandagen

19 Februari 2014 - 28 April 2014

In to Africa

14 April 2013 - 01 Oktober 2013

Merhaba!

09 December 2010 - 10 Juli 2011

An Brazillian adventure

Landen bezocht: