"Nederland?Achtentachtig prachtig" - Reisverslag uit Side, Turkije van Céline H. - WaarBenJij.nu "Nederland?Achtentachtig prachtig" - Reisverslag uit Side, Turkije van Céline H. - WaarBenJij.nu

"Nederland?Achtentachtig prachtig"

Blijf op de hoogte en volg Céline

05 Mei 2013 | Turkije, Side

De titel van dit blog is opgedragen aan alle Turkse verkopers die hun kennis van onze taal graag op deze wijze presenteren. Het mooie ervan vind ik dat de associatie met mijn kikkerlandje nu eens niet wordt gekoppeld aan drugs maar aan een nutteloze zeer onuitspreekbare zin.

Nasilsin?
Iyem sen nasilsin?

We zijn inmiddels echt verhuisd naar ons eigen hotel in Kumköy: Side
Mare (aqua)resort. En om een goed beeld te geven van deze ervaring is het nu tijd voor een commerciële onderbreking:

Bent u ook zo toe aan zon, zee en zaligheid?Zoekt u rust en ontspanning?Wilt u alleen het beste uit uw (zomer)vakantie halen?Kom een langs in Side Mare. Dit exotische all-in paradijs,vlakbij Side, werd de afgelopen weken uitgebreid. Zodoende konden wij ( en een aantal gasten) er niet direct in. Vergis u niet, het resultaat mag er zijn! Wanneer u de prachtige en indrukwekkende lobby betreed wordt u vriendelijk welkom geheten door onze receptie. Voor in en aan kopen kunt u terecht bij de verdieping hieronder. Staat u vooral even stil voor de prachtige aquariums die u op deze etage zult treffen. Even een kort overzicht van onze faciliteiten: een kapper, winkel, hamam, binnen en buiten zwembaden, een golfbad, glijbanen, een erg goed restaurant en een patisserie. Verder zijn er de extra’s zoals een sportschool, disco en niet te vergeten het hoogtepunt: de kinderclub. U hoeft hier voor niks de deur uit en waarom zou u dat ook willen?U kunt hier alles te weten komen wat u wilt over de Turkse cultuur via verschillende workshops. Deze workshops bieden u taallessen, danslessen en kooklessen. Mocht u toch de behoefte voelen om het strand te zien dan brengen wij u met onze open bus hiernaartoe. Bent u echt avontuurlijk dan brengt deze bus u tevens naar Side zelf. Kosteloos. Hier heeft u de mogelijkheid de eeuwenoude Griekse ruïnes van het amfitheater te aanschouwen. Mocht u interesse hebben dan verwijs ik u graag door naar het dichtbijzijnde reisbureau.

Dus in dit paradijsje ben ik nu terecht gekomen. Ik heb hier ook twee van onze Turkse collega’s ontmoet. Ash en Halil zijn verantwoordelijk voor de algemene animatie ( shows en sport events). Verder komt er nog een Duitse bij onze Neckermann club ( voor de Duitse variant van de kidsclub) nog twee Turkse animatoren en twee Russische danseressen. Ook begreep ik dat er misschien nog een Nederlandse bijkomt voor de animatie in het hoogseizoen.

Hoe dan ook jullie zitten misschien niet te wachten op al deze info. We zijn hier en zitten nu in het hotel. Een dezer dagen zullen we weer de koffer mogen inpakken om onze intrek te nemen in het staff house, hier ong 5-10 minuten vandaan. Dan gaat die koffer definitief uitgepakt worden want we zijn dit nomaden bestaan nu wel zat. Het weer is bijgetrokken. Godzijdank hadden we nog wel een flinke stortbui op de avond dat we de materialen moesten verplaatsen van het hotel naar de kinderclub locatie ( buiten dus). Het was ook totaal niet een uitdaging geweest als we op een droge dag met een ijzeren ‘hoe noem je zo een kofferkar-ding’ waarop kartonnen dozen stonden van a naar b moesten. Neen, niet onze stijl. Wij doen zulke dingen alleen als de regen het hele veld in een zwembad veranderd en de bliksemschichten aardig dichtbij ons karretje inslaan. ( Lichtelijk overdreven om zo het ‘aaaaah wat zielig’ effect te vergroten).
Inmiddels heeft de zon Turkije toch terug gevonden en is het al een aantal dagen mooi.

Waar ik eerst nog met 1 jongetje zat zijn er hier meer kids te vinden. En deze zijn een ware uitdaging. Dit zijn niet zomaar kinderen NEIN dit zijn Franse, Duitse en Zweedse kinderen. Je begrijpt dat mijn talenknobbel zich inmiddels heeft gemuteerd tot een tweede hoofd en zodoende red ik het net. Hoewel ik me wel kapot Zweeds natuurlijk. Het ergste is ook nog dat alle kinderen, waarmee ik de hele dag Jenga speel omdat ik altijd win, nog schattig zijn ook!
Een dag ziet er ongeveer zo uit: 9.15 ontbijtbuffet, 10.00-12.30 kidsclub, 12.30-15.00 lunch en dingen doen die moeten, 15.00-17.30 kidsclub, 17.30-19.30 dingen doen die moeten, 19.30-20.00 Diner, 20.00-20.30 voorbereiden kinderdisco en kids werven, 20.30-21.00 kinderdisco, 21.00 avondprogramma ongeveer 23.00 klaar. Zoiets. Oh ja en daarna wordt je geacht sociaal te doen en wat te gaan drinken of te gaan stappen. Dit is nu mijn leven.

De afgelopen twee dagen zijn er wel wat Nederlands aangekomen en die hebben wat nieuwe kidsclub leden meegebracht. Ook de komende weken zal dit aantal opeens verdubbelen ivm de vakantie.

Nog even een stukje culturele info, de23e april was het een nationale feestdag in Turkije. Het was namelijk kinderdag. Wat ( even uit mijn hoofd) rond ongeveer 1920 werd ingevoerd door Ataturk. Op deze dag maken kinderen de dienst uit. Ze krijgen deze dag namelijk de kans om de hoge functies in de overheid te bekleden en op regionaal niveau. Ze ondertekenen dan allerlei voorstellen die betrekking hebben op onderwijs kwesties en alles wat voor hen van belang is. Ook is het een dag waar aandacht wordt besteed aan sport activiteiten en aandacht wordt geschonken aan ouderen, is mij verteld. Daarbij vinden er een grote ceremoniële viering plaats, hangen overal de vlaggen uit en al dat soort dingen. Kinderen van over de hele wereld worden uitgenodigd deel te nemen aan deze dag en ondergebracht bij Turkse gezinnen. Een nogal bijzondere dag dus.
Dit was nogal mindblowing: die kinderdag waar ik als kind altijd dacht recht op te hebben is er dus gewoon. Het enige wat ik had moeten doen is opgroeien in Turkije! Bedankt he ouders!

Ongeacht dat dit een groot cultureel evenement is heb ik er niks van gemerkt. We hebben met de kinderen spelletjes gedaan etc maar aangezien ik deze plek nog niet verlaten heb sinds ik er ben gearriveerd heb ik er niks van gemerkt. Wel heb ik het verteld aan een aantal kinderen maar die waren niet echt onder de indruk van dit verhaal, begrijp ik ook; wat heb je aan het ondertekenen van levensbelangrijke zaken als je gewoon lekker kunt poedelen in het kinderbadje?
Pffff, die jeugd van tegenwoordig!

Dus ja, we hebben het resort nog niet verlaten en hoop dit wel snel te doen want ik ben erg benieuwd naar de omgeving ook.
Nancy, mocht je tips hebben dan hoor ik ze graag!
En Germaine, Istanbul lijkt me ook niet erg, zou het graag na deze 6 maanden zien.

Voor de rest wil ik toch even terugkomen op het bezoeken van mijn persoon. Mocht je mij willen zien dan zou ik toch moeten adviseren te boeken in dit hotel.

Dus tot schnellllllll
En Marieke en Leanne, nog van harte moppies! Het internet is hier niet super dus ik weet dat ik ruim over de gangbare datum heenzit maar toch hoop ik dat jullie beiden een prachtige dag hebben gehad.

X

PS vanwege het ontbreken van een betrouwbare internetconnectie volgen alle Koning(inne)dag avonturen en de verhuizing naar ons echte stekkie asap.

  • 05 Mei 2013 - 13:54

    Simone:

    Ik kan het beeld van je tweede hoofd/talenknobbel niet meer uit mijn (eerste) hoofd krijgen, bedankt! Verder ben ik blij dat je de kinderen niet laat winnen, dat zou ze een slecht beeld geven van de grotemensenwereld deze dagen.

    Fijn iets te horen love!
    XXXXXX

  • 05 Mei 2013 - 13:54

    Simone:

    Ik kan het beeld van je tweede hoofd/talenknobbel niet meer uit mijn (eerste) hoofd krijgen, bedankt! Verder ben ik blij dat je de kinderen niet laat winnen, dat zou ze een slecht beeld geven van de grotemensenwereld deze dagen.

    Fijn iets te horen love!
    XXXXXX

  • 05 Mei 2013 - 13:57

    Sonja:

    Fijn weer even van je te horen. Zie wel dat je je niet verveelt! Krijg je een vaste vrije dag of zoals het uitkomt? liefs, Mamma

  • 05 Mei 2013 - 13:57

    Sonja:

    Fijn weer even van je te horen. Zie wel dat je je niet verveelt! Krijg je een vaste vrije dag of zoals het uitkomt? liefs, Mamma

  • 05 Mei 2013 - 15:38

    Naomi:

    Fijn om je weer te horen, wilde al bijna de hulptroepen sturen (lees: flessen wijn en chocolade). Veel succes met de kids en je nieuw verworven competenties, ik zeg: Jenga-away! Of in het Zweeds: Jenga-vej!

    Xxxxxxxx
    Naomi

  • 05 Mei 2013 - 19:45

    Els Je Tante:


    Zo celine, tuiten je oren nog niet? Want als ik dit zo lees heb je aardig wat verschillende talen te verwerken van al die kids. Lijkt me leuk hoor. Groetjes

  • 06 Mei 2013 - 00:08

    Rob En Carolien:

    belevenissen hoor, heb vooral plezier.

  • 06 Mei 2013 - 08:35

    Machteld:

    Moest erg lachen om het beeld van een verhuizing met kartonnen dozen in de regen, met bliksem. En mis je hier nu al - is zonder jou toch minder Rotterdam! Veel liefs, succes, creativiteit en taligheid! En tot snel mails/lees :)

  • 07 Mei 2013 - 10:48

    Arybombarie:

    Ooh oh oh Celine...nu moet ik toch echt even serieus overwegen om mezelf en gezin naar jou toe te slepen...je hebt een goed verkooppraatje girl! Goed te horen dat het lekker gaat daar. Xxsies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Side

Céline

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 1420
Totaal aantal bezoekers 61016

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 08 Maart 2015

Mediterraanse Maandagen

19 Februari 2014 - 28 April 2014

In to Africa

14 April 2013 - 01 Oktober 2013

Merhaba!

09 December 2010 - 10 Juli 2011

An Brazillian adventure

Landen bezocht: